Dit zijn social media trends waar uw bedrijf in 2024 van kan profiteren
Digital marketing is een voortdurend veranderend vakgebied, waarin altijd iets te leren is. Daarom is het essentieel dat bedrijven bij blijven en inspelen op trends en sentimenten onder het publiek. We hebben de social media trends op een rij gezet waar u met uw bedrijf op moet letten en die u kunt gebruiken in 2024.
In 2023 vonden enkele grote verschuivingen plaats in social media trends. Zo nam het aantal merken op social media toe en en werden korte video’s steeds populairder. Voor 2024 voorzien wij opnieuw spannende ontwikkelingen en trends die u kunt omarmen en die uw bedrijf kunnen helpen online te bloeien. Meer weten over digital marketing? Bekijk de serie.
Wat is social media marketing?
Social media marketing is een term die de vele verschillende activiteiten omvat die worden uitgevoerd via social media platforms zoals Facebook, Instagram, X (voorheen bekend als Twitter), TikTok, Snapchat en Pinterest. Het gaat om het creëren en delen van boeiende inhoud, het aanmoedigen van interactie van uw doelgroep en het analyseren van gegevens om te zien wat werkt en wat niet. Sociale media kunnen worden gebruikt om uw producten, diensten en andere zakelijke inzichten en ideeën te laten zien en te promoten.
Lees ook: Welke 'social' werkt voor uw bedrijf?'
Waarom is een social media strategie belangrijk?
- Verhoogd bereik: met social media kunt u wereldwijd contact maken met uw publiek.
- Merkbekendheid: voortdurende betrokkenheid bij uw doelmarkt helpt om een relatie met hen op te bouwen en vertrouwen, geloofwaardigheid en loyaliteit op te bouwen.
- Websiteverkeer: het plaatsen van interessante en aantrekkelijke inhoud op uw social accounts kan mensen ertoe aanzetten uw website te bezoeken, wat uiteindelijk leidt tot meer verkoop.
- Kosteneffectieve marketing: als u het vergelijkt met traditionele methoden zoals gedrukte advertenties en tv-reclame, dan is sociale media vaak een kosteneffectieve optie.
- Inzicht in publiek: handige analysetools helpen u om meer te begrijpen over uw klanten en hun gedrag, waardoor u gegevens krijgt waarmee u uw strategie kunt verfijnen.
Wat zijn de belangrijkste social media trends 2024?
- Video blijft domineren - Omdat TikTok, YouTube Shorts en Instagram Reels prominent aanwezig blijven, maken merken korte en boeiende video’s om hun verhaal te vertellen. Dit jaar groeide het aantal gebruikers van TikTok tot 1,7 miljard, een stijging van 17% ten opzichte van 2022 (bron: Business of Apps).
- User-generated content - Klanten vragen om content te maken over uw producten en diensten zal steeds gebruikelijker worden. Content gemaakt door de mensen die daadwerkelijk bij u kopen werkt als geweldig ‘sociaal bewijs’.
- Social commerce - Winkelen en social media smelten samen. U kunt meer geïntegreerde shoppingtools verwachten op socials als TikTok Shop, Facebook en Instagram, waardoor mensen makkelijker kunnen kopen zonder de app te verlaten. Tegen het einde van 2023 zal de verkoop via sociale mediakanalen naar schatting wereldwijd 1,298 miljard dollar bedragen (bron: Influencer Marketing Hub.
"Winkelen en social media smelten samen. U kunt meer geïntegreerde shoppingtools verwachten op de socials."
- Augmented Reality (AR) - AR-effecten en -filters op sociale mediaplatforms zoals Instagram en Snapchat zullen steeds creatiever en geavanceerder worden. Bedrijven kunnen AR gebruiken om de gebruikerservaring te verbeteren door deze interactiever te maken. Spraakgestuurd zoeken - 65% van de consumenten tussen 25 en 49 jaar praat dagelijks met hun voice-activated apparaat (bron: Backlinko). Nu dit steeds gebruikelijker wordt, is het cruciaal dat bedrijven hun content optimaliseren voor voice search. Dit betekent het gebruik van natuurlijke taal, long-tail keywords en informatieve content van hoge kwaliteit.
- Micro influencers - Influencer marketing is enorm groot en belangrijk geworden. Maar merken zullen gaan werken met micro influencers met een kleiner maar zeer betrokken publiek. Niet alleen wordt dit type account gezien als authentieker, het kan ook goedkoper uitpakken.
- AI-chatbots - Nu AI-chatbots steeds geavanceerder worden, kunt u verwachten dat bedrijven ze gaan inzetten om een meer gepersonaliseerde klantondersteuningservaring te bieden.
- Duurzaamheid - Omdat we een beweging blijven zien waarbij consumenten zich meer bewust zijn van de ethos en waarden van een merk, zullen bedrijven de manieren waarop ze duurzaam werken vaker delen via sociale media.
Ons advies: benut de trends
In 2024 zullen sociale media, zo concluderen wij, een zeer belangrijk onderdeel blijven van de marketingstrategie van bedrijven. Trends benutten en u aanpassen aan veranderingen is belangrijk om concurrerend te zijn en om de aandacht van uw publiek vast te houden. Houd deze trends dus in de gaten - succes met social media draait om het optimaal benutten van de kracht ervan!
Ook interessant: 'Digital marketing serie #8: zie uw verkeer met Google Analytics'
Deel dit artikel