Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

Wat zijn UTM-links en wat kunt u ermee? Met handige link-generator

Voor marketingmensen staat UTM voor Urchin Tracking Module. En hoewel het klinkt als iets uit een sciencefictionfilm, is het eigenlijk vooral een eenvoudige manier om bij te houden hoe effectief uw marketinginspanningen zijn. UTM-links zijn handig: wij leren u in dit artikel hoe u ze kunt gebruiken.

UTM-links zijn een geweldige manier om de prestaties van uw marketingcampagne bij te houden. We gaan dieper in op linktracking met UTM’s en leggen uit hoe u ze kunt gebruiken. Ook vindt u in dit artikel een handige linkgenerator, waarmee u ze gemakkelijk zelf kunt maken.

Wat is een UTM-link?

Als u op internet surft en een koppeling ziet die er als volgt uitziet:  https://www.vodafone.nl/zakelijk?utm_source=instagram&utm_medium=social&utm_campaign=werktgewoon, dan is dat een UTM-link. Een UTM-link is een gewone websitelink met een beetje extra code - UTM-parameters genoemd - eraan toegevoegd. Deze code vertelt uw website analytics software waar het verkeer vandaan komt en met welke campagne het verbonden is. 

Stel bijvoorbeeld dat u een e-mail naar uw klanten stuurt. In plaats van een eenvoudige link in uw nieuwsbrief, voegt u een UTM-link toe. Dit creëert een specifieke, traceerbare link, zodat u kunt zien hoeveel bezoekers u specifiek hebt gehad van die ene e-mail, in plaats van hoeveel er u toevallig hebben gevonden.

In ons UTM-codevoorbeeld hierboven zijn de UTM-parameters alles na het vraagteken. Het gedeelte "utm_source=instagram" vertelt uw analysesoftware dat het verkeer afkomstig is van uw Instagram-account. Het gedeelte "utm_medium=social" vertelt dat het kanaal social media is en het gedeelte "utm_campaign=promo" vertelt dat het is gekoppeld aan de campagne 'Werkt Gewoon'.

Scoren met de beste zoektermen? Zo doet u dat.

Omnichannel: hoe uw klanten via verschillende platforms bedient

Wat zijn de beste plaatsen om UTM-link tracking te gebruiken?

Het korte antwoord? Overal waar u een link deelt om uw website te promoten, zoals:

Sociale media - Of u nu een nieuw product promoot of een blogpost deelt, een UTM-link houdt uw verkeer via sociale media bij. U kunt zien welke platforms het meeste verkeer naar uw website genereren en uw strategie daarop aanpassen. Het is ook een goed idee om UTM-links op te nemen in uw 'Link in Bio' op verschillende sociale media.

E-mail nieuwsbrieven - Als u regelmatig e-mail nieuwsbrieven verstuurt, gebruik dan UTM-link tracking in uw call-to-action knoppen om te zien welke mensen naar uw website trekken en welke niet.

Betaalde advertenties - Bij het betalen voor advertenties willen we allemaal het beste rendement. Met een UTM-link kunt u precies bijhouden waar uw klikken, conversies en inkomsten vandaan komen. Zo kun u zien waar u meer tijd en geld aan moet besteden. 

Lees ook hoe Prénatal digitaliseert en de omnichannel aanpak verder ontwikkelt.

Hoe maak en volg ik mijn UTM-links?

Er zijn verschillende gratis en betaalde analytische tools om u te helpen. Enkele van de bekendste zijn UTM-tracking, zoals Google Analytics, Bitly en Hootsuite. Dit is hoe het werkt:

UTM-links aanmaken - Voordat u uw UTM-link kunt volgen, moet u hem eerst maken. Waarom downloadt u de UTM-link builder hieronder niet en probeer het eens? Voer gewoon de campagnenaam, de bron en het medium in om uw unieke link te genereren. Het is belangrijk om zo specifiek mogelijk te zijn bij het beschrijven van uw campagnenaam. Noem het bijvoorbeeld 'instagram-story-1-januari-2023' in plaats van 'instagram-2023'. Zo kunt u precies vaststellen van welke post het verkeer afkomstig is.

UTM-links gebruiken - Gebruik uw link in uw marketingcampagnes. Zorg ervoor dat u deze consistent gebruikt op alle platforms, zodat u uw verkeer en betrokkenheid nauwkeurig kunt volgen.

Volg uw UTM-link - Gebruik de analytische tool van uw keuze voor inzichten zoals het aantal klikken op een link, waar uw verkeer vandaan komt en hoeveel inkomsten er binnenrollen. 

Analyseer uw resultaten - Als u uw UTM-link in de loop van de tijd hebt gevolgd, analyseer dan de resultaten. Zoek naar patronen en trends in het verkeer en betrokkenheid en gebruik die informatie om slimmere beslissingen te nemen over uw marketingstrategie.

Aan de slag met digital marketing en SEO? Een overzicht van de belangrijkste termen!

Omnichannel: hoe uw klanten via verschillende platforms bedient

Maak uw eigen UTM-links met de generator!

Maak uw eigen UTM-links met deze downloadable UTM-link generator.

Zo werkt het: 

  • Kies uw medium en bron uit het uitklapmenu
  • Voeg de gebruikelijke URL van uw bedrijf toe
  • Kijk hoe uw nieuwe UTM-link wordt gegenereerd, klaar om te kopiëren en te plakken

U kunt ook uw eigen media en bronnen toevoegen als u ze niet in de dropdown ziet.

  • klik op de knop 'bewerken' onderaan elke dropdown
  • voeg uw keuzes toe aan de lijst in het tweede tabblad van het document
  • bewerk de gegevensvalidatie om de keuzelijsten aan te passen door de cellen te selecteren die u hebt toegevoegd