Hallo 2025! 3 Zakelijke goede voornemens voor het nieuwe jaar
De tijd van goede voornemens staat weer voor de deur. Maar wat maakt een voornemen eigenlijk ‘goed’ in zakelijk opzicht? V-Hub vroeg drie toonaangevende (tech) ondernemers naar hun beste zakelijke voornemens voor 2025.
Volgens startup-aanjager Techleap en de Universiteit Utrecht zijn Nederlandse ondernemers bijzonder bescheiden als het gaat om hun ambities. Althans, dat is de conclusie uit het Groter Denken-rapport, ook wel bekend als ‘Thinking Bigger. How ambitious is the Dutch entrepreneur? Maar is dat wel zo? Ontbreekt het aan ambitie bij onze ondernemers? Daar komen we achter als we Laura Okafor, Joris Kuijper en Govert Viergever vragen naar hun kijk op ondernemen in 2025.
Foto top pagina en hierboven: Laura Okafor
Laura Okafor is oprichter en CEO van Perry; een community app voor vrouwen in de (peri)menopauze. Wat in 2020 klein begon, groeide uit tot een succesvol internationaal platform met een ecosysteem van meer dan 110 duizend abonnees wereldwijd. “Een goed zakelijk voornemen begint met het hebben van een duidelijk doel waarmee je een concrete behoefte of probleem oplost. En dat begint met luisteren. Identificeer zo nauwkeurig mogelijk de behoefte van je doelgroep. Wat hebben ze exact nodig? Waarom? Sta open voor feedback en blijf vragen stellen.
Een goed zakelijk voornemen moet overigens ook schaalbaar zijn, duurzaam én passen bij het karakter van je onderneming: the bigger picture. Dat laatste is in mijn geval ontzettend belangrijk. Ik ben tech-ondernemer, maar het helpen van vrouwen in de perimenopauze is de ruggengraat van mijn business. Betrouwbaarheid en integriteit zijn daarom cruciaal.”
Meer over tech: Hoe houdt u leuk werk leuk? (spoiler: met tech die werkt)
Joris Kuijper en Suzanne van der Vliet
Leer jezelf beter kennen
Ook volgens Joris Kuijper begint een goed zakelijk voornemen met inzicht. Sinds 2019 staat hij samen met zijn partner Suzanne van der Vliet aan het roer van Bazoeki: een online platform waar hond-minnend Nederland terecht kan voor een pup van een betrouwbare aanbieder, vrij van malafide broodfokkers en louche praktijken. Met ruim zevenduizend accounts / abonnees / startende zoekers per maand is het bedrijf de afgelopen jaren fors gegroeid en boekt het door slimme partnerships ook financieel succes.
Kuijper: “Een goed business-voornemen is het eindresultaat van een leerproces, denk ik. Als ondernemer maak je veel mee: juichmomenten, maar ook missers en teleurstellingen. Je leert er je business, maar óók jezelf beter door kennen. Uiteindelijk vormen ze een stevig uitgangspunt voor concrete, nieuwe voornemens.”
Meer over dit onderwerp: 'Personeelsprobleem te lijf – 7 tips voor betere recruitment marketing'
Govert Viergever
Topsport en ondernemen
Ondernemen, je eigen zwaktes identificeren en je kracht volop benutten: Govert Viergever maakte er zijn business van. Vanaf zijn vijftiende was Viergever naast school en studie professioneel roeier en schopte hij het tot de Olympische Spelen in Rio, 2016. Kort daarop besloot hij het roer om te gooien en richtte hij Human Upgrade op. Het bedrijf biedt deelnemers die hun levensstijl fundamenteel willen verbeteren een geavanceerd en diepgaand programma. Dat bestaat uit gecertificeerde, klinische laboratoriumtesten, DNA-metingen en sessies met erkende therapeuten.
Het bleek een succes. Sterker nog, Viergever en zijn compagnons zijn hard bezig om het programma uit te breiden door middel van een digitaal platform. “Als topsporter was ik gewend om álles uit mijn lichaam en geest te halen. Nu ik ondernemer ben, is dat niet veranderd. Topsport en ondernemen vereisen namelijk dezelfde mentaliteit. Het gaat om training, doorzettingsvermogen en het voornemen (lees: ambitie) om steeds een stukje beter en fitter te worden.”
Meer weten over werkgeluk? 'Medewerkers werven én behouden: werkgeluk als troef'
Wat zijn volgens deze ondernemende hoogvliegers de beste voornemens voor 2025?
Voornemen #1: Werk maken van duurzaamheid en maatschappelijke rol
Laura Okafor: ‘Staar je niet blind op de markt en omgeving waarin je je al begeeft, maar verruim je blik. Ga bijvoorbeeld eens na welke rol je als ondernemer kunt vervullen op het gebied van duurzaamheid en inclusiviteit. Als tech-ondernemer vind ik het ontzettend belangrijk om te onderzoeken hoe we technologie kunnen inzetten voor sociaal maatschappelijke issues. Elke inspanning is er één en is waardevol, maar biedt ook zakelijke kansen.”
Voornemen #2: Technologische kansen in kaart brengen
Joris Kuijper: “Onderzoek wat technologieën zoals AI concreet kunnen betekenen voor je onderneming. Aanvankelijk was ik zelf wat terughoudend, maar ik ben me toch gaan verdiepen in ChatGPT. Inmiddels gebruik ik die AI-tool in verschillende processen, zoals bij het opstellen van overeenkomsten, contracten en statistieken. Tools zoals deze kunnen voor (vooral) startende ondernemers echt het verschil maken in efficiëntie.”
Voornemen #3: Fysieke en mentale fitheid optimaliseren
Govert Viergever: “De kwaliteit van je onderneming is een afspiegeling van de hoeveelheid energie die je er als ondernemer zelf in stopt. Wanneer je energie lager ligt, zie je dat terug in je bedrijfsprestaties. Andersom: wanneer je fysiek en mentaal gezond bent en je daar structureel aan werkt, heb je meer focus, energie en reserves om tegenslagen slim op te vangen en je bedrijf naar een hoger plan te tillen.”
Verder lezen over technologie en fysieke en mentale fitheid? Lees: Hoe houdt u leuk werk leuk? (spoiler: met tech die werkt)
Deel dit artikel