Last van wanbetalers? Zo zorgt u dat uw rekeningen betaald worden
Is het erg als een klant uw rekening een dag of twee te laat betaalt? Vast niet, behalve als ze het allemaal gaan doen. Mkb-bedrijven kennen dat verschijnsel, want 1 op de 10 kleine bedrijven in Europa zegt vaak te laat betaald te worden. En bij 33% van de te laat betaalde facturen gaat het om achterstanden van meer dan een maand. Voorkom dat het u overkomt, met de tips in dit artikel.
U hebt hard gewerkt om uw bedrijf op te starten en te laten groeien. Laat late betalingen u - en uw cash flow - niet in de weg zitten. Doe uw voordeel met deze tips!
Betalingsachterstanden kunnen de groei van uw bedrijf vertragen en u ervan weerhouden rekeningen op tijd te betalen. Er zijn enkele eenvoudige stappen die u kunt nemen en hulpmiddelen die u kunt gebruiken om tijdige betalingen de norm te maken voor uw klanten. Lees verder om te leren hoe u zelf elke keer op tijd kunt betalen.
Hoe zorgt u dat uw facturen betaald worden? 6 tips
1 Check kredietscores - Wilt u meer weten over uw klanten voordat u ze de hand schudt? Door naar hun kredietscore te kijken, kunt u een goed idee krijgen van hoe ze hun cashflow [RS1] en schuldaflossingen beheren. U kunt diensten gebruiken zoals het kredietcontrolerapport van CreditSafe,dat u laat zien hoe financieel stabiel ze zijn voordat u besluit met ze samen te werken. Een bedrijf met een hogere kredietscore is waarschijnlijk minder risicovol omdat ze een stabieler, voorspelbaar financieel gedrag hebben.
2 Vraag om een aanbetaling - Een manier om uw cashflow stabieler te houden is om klanten te vragen een percentage van uw honorarium vooruit te betalen. Dit is iets wat we aanraden als u met nieuwe klanten werkt, waar er waarschijnlijk meer risico is. Het is een goede manier om te bevestigen dat ze serieus met u willen werken en het betekent dat u financiële bescherming hebt als ze u later niet kunnen betalen. Het maakt niet uit wat uw bedrijf doet of hoe groot het is, u kunt klanten om een aanbetaling vragen. Of u nu een groot adviesbureau, een restauranthouder of een hondentrimmer bent, het is een slimme manier om uzelf en uw cashflow te beschermen.
Ook interessant: 'Expert: “Zo is LinkedIn hét visitekaartje voor zzp’er en mkb’er”'
3 Scherp uw betalingstermijnen aan - Dit betekent dat u de betalingstermijn verkort, zodat klanten minder dagen hebben om te betalen. Dit kan een goed idee zijn voor terugkerende klanten van wie bekend is dat ze te laat betalen. U kunt ook overwegen om rente in rekening te brengen voor te late betalingen en de rente met de tijd te verhogen, zodat op tijd betalen des te aantrekkelijker wordt.
4 Spreek uw voorwaarden schriftelijk af - Dit is een absolute must. Voordat u werk uitvoert voor uw klant, moeten uw betalingsvoorwaarden schriftelijk worden overeengekomen. Stel een contract op en begin niet met werken voordat u en uw klant het hebben ondertekend. Er zijn een aantal handige online contracttools, zoals PandaDoc en DocuSign, die het opstellen en ondertekenen wat gemakkelijker voor u kunnen maken.
'Ook interessant: 'Zzp'er worden: ontdek in 3 stappen het ondernemerschap'
5 Overweeg een handelskredietverzekering - Bekende verzekeringsmaatschappijen zoals Allianz en Coface bieden een handelskredietverzekering die uw bedrijf beschermt tegen slechte betalingspraktijken van klanten. Dit betekent dat als een bedrijf te laat betaalt of insolvent wordt en helemaal niet kan betalen, de verzekeringsmaatschappij tussenbeide komt en de kosten dekt. Er zijn veel opties om te overwegen, dus doe onderzoek om te beslissen welke polis en aanbieder het beste bij uw bedrijf passen.
6 Laat technologie het zware werk doen - De kans is groot dat niemand veel tijd wil besteden aan het najagen van facturen. Gelukkig zijn er hulpmiddelen die u minder tijd en energie kunnen kosten. Probeer Quickbooks, Xero, Tipalti of GoCardless om het hele proces sneller en gemakkelijker te maken. U kunt elk van deze platforms gebruiken om facturen te maken, te verzenden en te controleren - en elk biedt ook betalingsautomatisering, zodat u meer tijd kunt besteden aan het opbouwen van uw bedrijf.
U hebt hard gewerkt om uw bedrijf op te starten. Het is begrijpelijk dat u het risico wilt verkleinen dat de cashflow van andere bedrijven uw succes beïnvloedt. Door deze maatregelen te nemen, kunt u de controle terugnemen en hopelijk het risico verminderen dat betalingsachterstanden uw bedrijf schaden.
Deel dit artikel