Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

Hoe komt u als zzp’er aan nieuwe opdrachten? 3 tips

De winter is het seizoen van koude dagen, warme truien en… zowel warme als koude leads! Deze laatste maanden van het jaar bieden u als zzp’er/freelancer dé kans om uw netwerk warm te houden en nieuwe connecties aan te boren. Met deze drie tips zorgt u ervoor dat u uw koude en warme leads uiteindelijk laat uitgroeien tot waardevolle klantrelaties in 2025. 

Hoe komt u als zzp'er aan nieuwe opdrachten? Ontdek 3 tips voor warme en koude leads, strategisch netwerken en persoonlijke opvolging. Warm aanbevolen door Kim Trotz, founder van The Freelance Qommunity. 

Tip 1. Warm uw warme leads nog verder op

Warme leads zijn contacten die u al in je netwerk heeft. Misschien heeft u al eens contact gehad of zelfs samengewerkt. Toch kunnen deze relaties vaak nog een beetje extra aandacht gebruiken. Misschien is het alweer een tijdje geleden dat een project werd afgerond, of zijn ze destijds niet op een voorstel ingegaan omdat ze ‘te druk’ waren. Net zoals iedereen tegenwoordig. Tijd is kostbaar, en dat is precies een haakje waarop u kunt inspelen. Met uw skills kun je hen tijd én stress besparen in 2025.  

Tip: Maak een warme-leads-lijst van dit jaar. Stuur ze een persoonlijk bericht, vraag hoe het met ze gaat en laat zien wat u recent hebt gedaan. Een proactieve houding met de intentie om iemand te helpen, wordt bijna altijd gewaardeerd.

Ook interessant: 'Expert: “Zo is LinkedIn hét visitekaartje voor zzp’er en mkb’er”'

Hoe komt u als zzp’er aan nieuwe opdrachten? 3 tips

2. Maak koude leads warm met strategisch netwerken

Koude leads zijn potentiële klanten die u nog niet of nauwelijks kent. Het zijn echter wél mensen met wie u graag zou willen samenwerken. Misschien heeft u een nieuwe focus, zoals duurzaamheid of AI, en passen deze klanten perfect in dat plaatje. Begin met een persoonlijke introductie op LinkedIn, of kijk of u via een gemeenschappelijke connectie ‘warm’ kunt binnenkomen. Laat uw enthousiasme zien, stel een goede vraag en benadruk hoe uw expertise bijdraagt aan hun doelstellingen. 

Tip: Stel een lijst op met potentiële klanten die u interessant vindt. Volg ze op via LinkedIn, reageer op hun updates en maak uzelf zichtbaar. Dit helpt om een band op te bouwen, zonder dat u meteen uzelf hoeft te verkopen. Het wordt dan een stuk makkelijker om later opnieuw contact op te nemen, bijvoorbeeld wanneer er een project voorbij komt. 

'Ook interessant: 'Zzp'er worden: ontdek in 3 stappen het ondernemerschap'

Hoe komt u als zzp’er aan nieuwe opdrachten? 3 tips

3. Zorg voor consistente opvolging en persoonlijke aandacht

Of u nu warme of koude leads hebt: de sleutel tot succes is zichtbaar zijn én persoonlijke aandacht. Gebruik deze tijd om uw online zichtbaarheid te vergroten, uw website te updaten of een project van afgelopen jaar uit te lichten. Of u nu warme of koude leads hebt: de sleutel tot succes is zichtbaar zijn én persoonlijke aandacht. Denk aan een (video)boodschap waarin u laat zien waar u trots op bent. Dit soort content helpt u om te verbinden met (potentiële) klanten. Netwerken is als een zaadje dat je plant: het heeft tijd nodig om te groeien. Zorg dat u niet alleen komt halen, maar ook wat brengt – uw energie bijvoorbeeld. 

Tip: Plan een check-in moment in Q1 om de connectie te onderhouden. Een persoonlijke opvolging houdt uw leads op de radar, maar zorg er wel voor dat u niet te opdringerig wordt. Balans is cruciaal!

Maak gebruik van Gratis Ondernemers Advies

Kortom: gebruik de wintermaanden om uw warme leads verder op te warmen, aan uw koude leads te werken en uzelf zichtbaar te maken. En onthoud: het hoeft geen grote ‘ik-ben-succesvol-show’ te worden. Laat op een authentieke manier zien wat u te bieden heeft. Zo creëert u échte verbinding! Wilt u eens met een neutrale bedrijfsadviseur spreken over het vinden van nieuwe klanten, wissel dan eens van gedachten met Gratis Ondernemers Advies. Maak hier direct een afspraak

Hoe komt u als zzp’er aan nieuwe opdrachten? 3 tips

Optioneel: Binnen The Freelance Qommunity vindt u altijd verbinding. Zo organiseren we online koffietjes met acquisitie als thema, vinden onze members elkaar voor nieuwe klussen en helpen we elkaar met online marketing. Met deze Eindejaarsdeal zit u er gelijk een jaar lang warm bij! 

Gratis Ondernemers Advies

Krijg 1-op-1 advies van een onafhankelijk adviseur