Retail en duurzaamheid
Wat moet je als retailer met duurzaamheid?
Wat vinden consumenten belangrijker: fairtrade producten of een veganistisch assortiment? En moet je nu al lokale producten in je assortiment opnemen, of zijn andere dingen belangrijker? Welke duurzame initiatieven kunnen retailers het best nemen? En wat zijn slimme keuzes om te maken?Onderzoeksbureau Ruigrok zocht het haarfijn uit.
Op deze pagina
Een overzicht van de resultaten van nieuw onderzoek dat opvallende voorkeuren én verschillen laat zien bij 4 generaties consumenten.
Interessante inkijkjes
Onderzoeksbureau Ruigrok voerde in februari 2023 een online onderzoek uit onder consumenten. 633 mensen vulden de vragenlijst in en leverden daarmee een representatief beeld op wat betreft geslacht, leeftijd en opleidingsniveau.
Het onderzoek met de titel What’s Happening in Retail – de duurzaamheidseditie, biedt interessante inkijkjes in de keuzes die consumenten maken als het gaat om duurzaamheid.
Lokale producten?
Belangrijk voor Boomers
maar Gen Z zegt 'mwa'
Verrassende uitkomsten
Duurzaamheid? Waar Gen Z vooral kijkt naar kleding- en schoenenwinkels, verwachten de Boomers op dit vlak juist veel van bouwmarkten en tuincentra. Als het gaat om lokale productie, dan weegt dat verrassend genoeg minder zwaar bij Gen Z en Millennials vergeleken met oudere generaties.
Verder laat inmiddels al 30% van de consumenten soms een artikel liggen omdat het niet duurzaam geproduceerd of verpakt is. En goed om te weten: wie iets doet aan afvalbeperking, kan volgens consumenten de grootste impact maken.
Lees het complete verslag
Dit zijn slechts een paar uitkomsten van het onderzoek. Het volledige verslag bevat nog veel meer boeiende resultaten. Het biedt daarmee volop opties om in te spelen op de wensen en verwachtingen van consumenten van nu. Het is voor elke retailer – groot of klein, en ongeacht welke branche – zeker de moeite waard om te lezen.
Download het complete onderzoeksverslag met alle resultaten op de site van Ruigrok:
Duurzamer dankzij smart buildings
Op zoek naar een concrete manier om met duurzaamheid aan de slag te gaan? Maak van winkels en kantoorruimtes een Smart Building. Vodafone Business kan hierbij helpen.
Melvyn Verzaal, Senior Product Manager IoT bij Vodafone Business: "Wij zorgen dat het gebouw met u communiceert via sensoren en intelligente software. Vraagt u zich af hoe het met het energieverbruik en de uitstoot van CO2 zit? Heeft u het waterverbruik en de afvalstromen voldoende in de hand? En maakt u optimaal gebruik van voorzieningen? Onze Smart Building oplossingen geven u zicht en grip op het beheer en onderhoud van het gebouw. Door deze focus draagt u aantoonbaar bij aan energiebesparing en aan een kleinere CO2-footprint."
Meer hierover weten? lees het artikel hier.