Uw website verbeteren? Deze 10 belangrijke analytics moet u meten
Wilt u weten hoe u een website kunt verbeteren? Leer hoe u belangrijke statistieken kunt bijhouden, gebruikersgedrag kunt ontdekken en UX kunt verbeteren. Download onze handige auditchecklist over de gegevens die moeten worden bijgehouden, de tools die moeten worden gebruikt en hoe te handelen op basis van de inzichten.
Als de bezoekers aan uw website niet blijven hangen of tot aankoop overgaan, dan kan er iets mis zijn. Hoe komt u daar achter? Door belangrijke analytics te meten. Wij leggen uit hoe dat werkt - met handige audit checklist! Lees meer over de noodzaak van analytics: 'Waarom web analytics belangrijk is en wat het voor u kan doen'. En zet daarna de volgende stap: 'Waar vindt u de belangrijkste statistieken in Google Analytics?
Uw website is uw online showroom. Hier trekt u mensen aan en maakt u van nieuwsgierige bezoekers trouwe klanten. Dit is vooral cruciaal voor kleinere bedrijven en start-ups die hun stempel willen drukken. Maar wat als uw bezoekers niet blijven hangen of niet overgaan tot aankoop? Het is makkelijk om het ontwerp de schuld te geven, maar het echte probleem zit misschien dieper. Weet u echt wat uw bezoekers zoeken en hoe ze door uw site navigeren?
Wij laten u zien hoe u een website kunt verbeteren met behulp van webanalyse en waarom inzicht in uw publiek essentieel is.
Waarom is het belangrijk om de prestaties van een website te volgen en te meten?
De prestaties van uw website in de gaten houden is een must als u wilt weten hoe bezoekers uw site gebruiken. Door te graven in de belangrijkste statistieken kunt u gebruikersgedrag blootleggen, verbeterpunten ontdekken en slimme beslissingen nemen om de gebruikerservaring te verbeteren. Als u bijvoorbeeld een hoog bouncepercentage op een bepaalde pagina ziet, kan dat betekenen dat deze verwarrend is, informatie mist, saaie inhoud heeft of dat er een technisch probleem is. Het oplossen van deze problemen kan leiden tot tevreden gebruikers die op de site blijven.
Er is een aantal websiteanalyses die u zou moeten bijhouden. We hebben een handige gids samengesteld - 10 belangrijke website analytics die u moet meten - om u op weg te helpen.
Nuttig om te lezen: 'Van retailer naar e-tailer: bouw een webshop'
Website analytics om bij te houden
Wat houdt website analytics in en wat kan web analytics u vertellen? Het antwoord kan een gedetailleerd beeld schetsen van de manier waarop mensen met uw website omgaan. Deze informatie van onschatbare waarde kan u helpen uw ideale publiek aan te trekken, uw website te optimaliseren zodat deze gemakkelijk te navigeren is en uw bedrijfsdoelstellingen te ondersteunen.
1. Doorklikpercentage (CTR) - De CTR meet het succes van uw online marketing, campagne of webpagina. Het is een eenvoudig percentage dat wordt berekend door het aantal klikken dat een advertentie ontvangt te delen door het aantal keren dat de advertentie is vertoond (de zogenaamde 'vertoningen') en vervolgens te vermenigvuldigen met 100. Een hogere CTR betekent dat je advertentie de aandacht trekt en klanten aantrekt. Een hogere CTR betekent dat uw advertentie opvalt en klanten aantrekt.
2. Sessies - Sessies volgen de aankomst of terugkeer van elke nieuwe bezoeker na 30 minuten en hun activiteit (klikken, paginaweergaves) tot ze weer vertrekken. Dit helpt u te begrijpen hoe vaak mensen uw site bezoeken, zodat u kunt zien hoe uw site groeit.
3. Nieuwe versus terugkerende bezoekers - Websitebezoekers vallen uiteen in twee kampen - nieuwe bezoekers en bekende gezichten. Nieuwe bezoekers hebben inhoud nodig die uw bedrijf en uw aanbod introduceert. Terugkerende bezoekers zijn misschien op zoek naar meer diepgaande informatie of exclusieve promoties. Een gezonde mix van beide doelgroepen betekent dat je het goed doet.
Ook interessant: 'Is uw website oke? Met deze actielijst kunt u 'm checken.'
4. Bouncepercentage - Het bouncepercentage geeft aan hoeveel procent van de bezoekers al na één pagina vertrekt. Een hoog bouncepercentage kan betekenen dat uw website de aandacht niet trekt of niet biedt wat bezoekers willen. Het kan ook wijzen op trage laadtijden, verwarrende navigatie of een mobiele ervaring die moet worden opgefrist.
5. Gemiddelde sessieduur - Zie sessieduur als het meten van de aandachtsduur van bezoekers. Hoe langer, hoe beter. Het laat zien dat uw website de aandacht vasthoudt en de boeiende inhoud biedt waarvoor mensen willen blijven.
6. Paginaweergaves - Paginaweergaves geven het gemiddelde aantal pagina's weer dat iemand bekijkt tijdens een enkele browsersessie. Hogere aantallen betekenen dat gebruikers dieper in uw site duiken - een duidelijk teken van interessante inhoud en soepele navigatie.
Meer leren? 'Laat uw Google bedrijfsprofiel voor u werken: 8 stappen'
7. Best presterende pagina's - Welke inhoud vinden mensen leuk of gebruiken ze het meest? Als u weet wat populair is, kunt u uw strategie aanpassen, prioriteit geven aan soortgelijke goed presterende inhoud en minder interessante pagina's verbeteren.
8. Exit pagina's - Niet alle reizen hebben een goed einde. Exit pagina's zijn de laatste pagina's die bezoekers zien voordat ze uw site verlaten. Door deze top-exit pagina's te analyseren, kunt u gebieden aanwijzen waar de interesse daalt of de navigatie onoverzichtelijk wordt. En als mensen vastlopen bij het afrekenen, kan het stroomlijnen van de ervaring hier die bijna voltooide verkopen redden.
9. Traffic source/verkeersbron - Gegevens over verkeersbronnen laten zien of mensen u vinden via zoekmachines, sociale media, betaalde advertenties of door uw URL rechtstreeks in te typen. Dit helpt u om uw marketinginspanningen te richten op de kanalen die de meeste bezoekers aantrekken.
10. Demografische gegevens van gebruikers - Inzicht in uw websitebezoekers gaat verder dan getallen. Als u hun leeftijd, geslacht, locatie en interesses kent, kunt u uw marketingboodschappen op maat maken, campagnes en inhoud personaliseren en aanbiedingen maken die bij uw doelgroep passen.
Slim meer klanten en omzet scoren? Check onze serie over 'Digital Marketing'
Checklist audit
De handige checklist hieronder laat zien hoe u de prestaties van uw website kunt verbeteren met behulp van de belangrijkste webanalysegegevens. Door te begrijpen welke gegevens u moet bijhouden, welke tools u het beste kunt gebruiken en hoe u op basis van de inzichten kunt handelen, kunt u uw website optimaliseren om de betrokkenheid van gebruikers, conversies en bedrijfsgroei te stimuleren.
Webanalyse is essentieel om te begrijpen wat bij uw publiek aanslaat en wat niet. Door gebruik te maken van deze waardevolle inzichten kunt u uw website veranderen in een magneet die bezoekers aantrekt, hun ervaring verbetert, de betrokkenheid verhoogt, conversies stimuleert en succes bijhoudt.
V-Hub maakt het persoonlijk
V-hub gaat uitbreiden! U kunt nu al gebruik maken van de nieuwe functies. Als u een account aanmaakt, krijgt u gepersonaliseerde artikelen en een digitaal advies op maat voor uw bedrijf.
Deel dit artikel