Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

Hybride werken met Figo: mobiliteit zonder gedoe

Hybride werken levert nieuwe businessmodellen op. Wie hybride werkt, heeft bijvoorbeeld meer behoefte aan flexibele mobiliteit. Werknemers hebben niet meer elke dag een auto nodig, maar een paar keer per week. Het liefst met keuze uit auto’s, scooters en fietsen van verschillende aanbieders. Figo levert de app om dat gemakkelijk te regelen. Ondernemer Joost Pompe (rechts op de foto, links mede-oprichter Basri Hoogstrate) deelt zijn ideeën en zijn toekomstvisie. 

Figo ontwikkelde een platform waarop werknemers zakelijk een deelauto kunnen huren bij verschillende aanbieders.

Figo biedt een nieuwe digitale oplossing, waarmee verschillende vervoersvormen makkelijk in één app worden geregeld. Vooral voor de zakelijke markt bleek nog niet veel te bestaan, ontdekte de jonge ondernemer Joost Pompe een paar jaar terug. “Na mijn studie kwam ik te werken bij een groot bedrijf en kreeg de keuze: wil je een NS-Businesscard of een leaseauto? Ik zei: wat nou als ik liever flexibele mobiliteit zoals deelvervoer wil? Dat vond het bedrijf administratief een te grote opgave.’’

Investeerder

Dat moest beter kunnen, dacht Pompe. In 2019 ontwikkelde hij zijn businessplan: een platform voor de zakelijke markt waarop verschillende aanbieders van deelauto’s, deelscooters en deelfietsen worden samengebracht. Al gauw vond Pompe een tech-investeerder bereid een eerste financiële impuls te geven van 150.000 euro. De startup Figo was geboren. Pompe: “Die investeerder zei: ‘Als jij morgen je baan hebt opgezegd, krijg je mijn geld.’ Dat was even slikken, maar ik was ertoe bereid. Uiteindelijk bleek dat hij daarmee wilde testen of ik serieus genoeg was. Hij zei daarna: ‘Ga eerst maar eens goed op vakantie, want je gaat daarna heel hard werken.’ De investeerder bracht niet alleen geld, maar vooral ook mensen binnen. ‘Hij had een groot netwerk van developers en die heb je bij de ontwikkeling van een app nog het hardst nodig.”

Figo, probleemloos vervoer regelen voor hybride werkers

“Je ziet dat er door het hybride werken steeds meer behoefte is aan flexibele mobiliteit.”

Mobiliteit zonder gedoe

Wat is Figo precies? “Wij bieden werkgevers flexibele mobiliteit zonder gedoe. Wij regelen alle administratie en afhandeling voor werkgevers. En de werknemer heeft via één applicatie toegang tot alle diensten van de verschillende aanbieders. Die hoeft dus ook niet na denken over facturatie en declaratie van de kosten. Daarmee helpen we bedrijven ook om op een duurzame manier met mobiliteit om te gaan.”

Figo heeft dus zelf geen auto’s rondrijden, maar maakt gebruik van de wagenparken van aanbieders als MyWheels, Felyx, Check en Greenwheels. Daar zit een hoop technisch vernuft achter, want al die aanbieders hebben weer verschillende methodes om een auto te ontgrendelen. Inmiddels is Figo uitgegroeid tot de grootste aanbieder van flexibele mobiliteit voor de zakelijke markt. Er werken nu zeven mensen, maar Pompe voorspelt dat zijn team snel uitgebreid zal gaan worden. “Vooral een vrouwelijke collega is erg welkom in het team.”

Minder salaris dan werknemers

Pompe groeide op in een gezin van ondernemers. ‘Mijn ouders hadden een juwelierszaak. Ik vond het altijd erg leuk dat zij hun eigen winkel hadden, als kind leefde ik in de zaak. En mijn familie had een grote leasemaatschappij. Dus mobiliteit en het ondernemerschap zijn me met de paplepel ingegoten. Er werd altijd gezegd: ‘Als je iets wilt, zul je het zelf moeten regelen.’ Dat gaat met ups en downs en de investeerder had gelijk: Pompe werkt ontzettend hard, en dat tegen een minimaal salaris. “Dat ik minder verdien dan mijn werknemers hoort wat mij betreft bij het ondernemerschap: je gaat als ondernemer all-in. Dat houdt me ook scherp en zorgt dat ik de juiste prioriteiten weet te stellen.”

Figo, probleemloos vervoer regelen voor hybride werkers

Goede timing

Volgens Pompe is een deel van het succes van Figo te danken aan de goede timing. “We zijn er eigenlijk precies op het juiste moment, want je ziet dat er door het hybride werken steeds meer behoefte is aan flexibele mobiliteit. Werknemers hebben niet meer elke dag een auto nodig, maar een paar keer per week. De aanbieders van deelauto’s zijn daardoor enorm aan het uitbreiden. Op die groei liften wij heel mooi mee zonder daar één euro extra in te steken.”

Auto’s staan doordeweeks stil

Waarom willen die deelautobedrijven zo graag meewerken aan Figo? “Deelauto’s en -scooters worden nu vooral in het weekend geboekt door particulieren die er een keertje op uit trekken. Veel van die auto’s staan doordeweeks stil. Wij bedienen juist een markt die dan veel auto’s nodig heeft.” 

Op dit moment maakt het gebruik van deelauto’s een grote groei door, maar de bedrijven die het aanbieden moeten nog winstgevend worden. Figo hoopt daarin te kunnen bijdragen. En op termijn ook in het buitenland actief te worden. De focus van Figo blijft gericht op de zakelijke markt, de kans dat particulieren zich binnenkort kunnen aanmelden is klein. Wel is het voor werknemers mogelijk ook een privé-account aan te maken onder een werknemersaccount, zodat er ook privé een auto geboekt kan worden.

Zoek je ideale klant op

Is Pompe over vijf jaar nog CEO van zijn bedrijf? “Daar heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht. Ik denk dat als Figo een grote groei doormaakt, er meer geschikte mensen zijn om dat aan te sturen. Maar ik beschouw het wel als mijn kindje, dus ik zal altijd betrokken blijven.” Voor andere ondernemers met een goed idee heeft Pompe een tip: “Ga zo snel mogelijk met je ideale klanten in gesprek. Dus niet eerst naar een investeerder gaan, maar zorg dat je een heel goed beeld hebt van wat je klant wil.”