Hybride werken
Flexibel thuis, op kantoor of elders werken
Wat is hybride werken
Hybride werken houdt in dat werknemers flexibel zijn in waar zij werken: op kantoor, vanuit huis of op een andere locatie. In een hybride werkcultuur zijn de aard van het werk én de persoonlijke voorkeuren van de medewerkers leidend voor de keuze om ‘remote’ te werken of op kantoor. De beschikbare (kantoor)ruimte is dan ook niet van belang.
Zelf hybride werken vormgeven
4 tips voor succesvol hybride werken
Een duidelijk beleid
Een hybride werkcultuur vraagt om duidelijke afspraken. De sleutel om het succesvol in een bedrijf te implementeren, is er een duidelijke visie op te ontwikkelen en een hybride werken beleid te formuleren. Vervolgens is het een kwestie van gewoon doen en bijsturen waar nodig. Wees hierin transparant, consistent en flexibel.
Top-down én bottom-up
Goed beleid geldt voor zowel een bedrijf als geheel, als binnen teams. Als het bedrijfsbeleid aangeeft dat 50% fysieke aanwezigheid gewenst is, dan is het aan het team om samen af te spreken welke dagen voor hen het beste werken.
De sociale cultuur
Het is belangrijk continu oog te houden voor hoe mensen met elkaar verbonden kunnen blijven. Plan regelmatig sociale activiteiten of ontmoetingsmomenten in. En praat ook virtueel eens over iets anders dan werk gerelateerde zaken.
Technologie en training
Besteed aandacht aan de mogelijkheden die de technologische tools bieden. Faciliteer de medewerkers niet alleen in goede digitale tooling, maar train hen ook met regelmaat op hoe deze te gebruiken. Daarnaast is het in een digitaal tijdperk als deze essentieel medewerkers bewust te houden van beveiligingsrisico’s en de acties die zij kunnen ondernemen om een cyberincident te voorkomen.
Feiten en cijfers over hybride werken
van de werkers zegt even productief te werken als voor de pandemie
medewerkers blijft voor minimaal de helft nog thuiswerken
van bedrijven heeft duidelijke afspraken over thuiswerken
van de werknemers heeft minder werkvriendhschappen sinds er hybride wordt gewerkt
Bronnen: Rijksoverheid en Agconnect
De voordelen van hybride werken
Deels op kantoor en deels thuiswerken brengt voordelen voor werkgever en werknemer. Dit zijn 6 redenen waarom bedrijven hybride werken.
Betere werk-privé balans
Een hybride werkbeleid geeft medewerkers meer autonomie, en dat motiveert. Ze krijgen ruimte hun werk zelf in te delen en bijvoorbeeld tussendoor een wasje te doen. Deze werktijd wordt op een ander moment van de dag net zo goed weer gecompenseerd.
Hogere productiviteit en efficiëntie
Thuiswerkers zijn meestal een stuk productiever dan mensen die op kantoor werken. Ze werken geconcentreerder zonder afleiding van rondlopende mensen, luide gesprekken of ad hoc vragen. In online vergaderingen wordt minder over koetjes en kalfjes gesproken dan face-to-face.
Beter voor het milieu
Een hybride werken beleid zorgt voor minder woon-werkverkeer; minder rijdend verkeer en minder files. Zo wordt onze koolstofvoetafdruk kleiner. Beter voor het milieu! Dit zorgt niet alleen voor minder verkeer, het zorgt er ook voor dat medewerkers kunnen kiezen om verder van kantoor te wonen.
Versnelde digitalisering
Medewerkers die wisselen van werkomgeving moeten altijd op een veilige manier verbonden blijven met collega’s en het bedrijfsnetwerk. Het faciliteren van deze digitale manier van werken versnelt daarom de digitalisering van een bedrijf.
Meer diversiteit
De nieuwe manier van werken brengt kansen in de arbeidsmarkt. Doordat mensen meer vanuit huis kunnen werken ontstaan er meer mogelijkheden voor mensen die gevoelig zijn voor prikkels, mensen die minder mobiel zijn of mensen die nog een rol vervullen als mantelzorger.
Andere inzet van kantoorruimte
Een lagere bezetting op kantoor biedt kansen voor het opnieuw indelen van de ruimte. Door te kiezen voor een kleinere bedrijfsruimte, of door de ruimte in te zetten voor zaken die voorheen minder prioriteit kregen zoals stilteruimtes of scrumzalen.
De nadelen van hybride werken
De hybride werkplek, die inmiddels het nieuwe normaal is geworden, laat ook uitdagingen zien. Dit zijn 6 zaken waar aandacht voor moet zijn.
Minder sociale contacten
Bij een hybride werken beleid zijn er minder laagdrempelige sociale ontmoetingen, zoals een gesprek bij het koffieautomaat of een gezamenlijke lunch. Er is dus extra aandacht nodig voor behoud van een sociale werkcultuur.
Onduidelijkheid over werklocatie
Door medewerkers hun werklocatie flexibel te laten kiezen, kan het onduidelijk worden wie wanneer op kantoor is. Het is daarom belangrijk hierover (team)afspraken te maken, zodat het overzichtelijk blijft.
Technische en beveiligingsuitdagingen
Het is belangrijk werknemers bewust te maken van veiligheidsrisico’s. Externe internetverbindingen voldoen mogelijk niet aan dezelfde strenge beveiligingsnormen voldoen als het bedrijfsnetwerk.
Minder ergonomische werkplekken
Op kantoren zijn werkplekken afgestemd om lichamelijke klachten als RSI te voorkomen. Niet alle medewerkers weten hoe ze thuis een ergonomische werkplek moeten inrichten of hoe ze hierin kunnen worden gefaciliteerd.
Ongelijke behandeling ligt op de loer
Werkt een medewerker minder op kantoor dan andere teamleden, dan kan dit ervoor zorgen dat er minder sterke binding ontstaat dan bij de mensen die elkaar vaker face-to-face zien. Het kan dan voorkomen dat de de medewerker in kwestie minder gehoord wordt.
Privé en werk lastig te scheiden
Hoewel de privé-werk-balans vaak als voordeel ervaren wordt, ligt er in thuiswerken ook een valkuil besloten. Thuis is dan immers ook het kantoor. Wanneer iemand het lastig vindt werk los te laten, is het verleidelijk regelmatig tot laat te werken of de email continu in de gaten te houden.
Een complete gids voor hybride werken
De uitdagingen van hybride werken op een rij
Oplossingen voor kleine én grote organisaties
Een kijkje in de keuken van VodafoneZiggo
Ontvang het e-book
Lees alles over hybride werken op V-Hub
De beste samenwerkingstools voor creatief/productief hybride werken
Afstand hoeft geen barrière te zijn voor effectief teamwork. Ontdek enkele van de beste samenwerkingstools in de cloud op de markt en zie hoe ze de creativiteit en productiviteit uw bedrijf een boost kunnen geven.
Exit Thuiswerkwet: hoe nu verder voor werkgever en werknemer?
Geheel onverwacht torpedeerde de Eerste Kamer eind september het wetsvoorstel ‘Werken waar je wilt’. De wet zou de vijf miljoen kenniswerkers in ons land meer rechtszekerheid bieden rond thuis of buiten de deur werken. Hoe moeten werkgevers en werknemers het thuis- of hybride werken nu regelen? “Mijn werkgever wil met mij het gesprek niet aan. Die verwacht mij gewoon om 8.30 uur op kantoor.”
#techtalks, video 3: Nooit meer bij meetings hoeven zijn dankzij AI
Hybride werken is nog maar het begin. AI gaat er voor zorgen dat medewerkers straks nooit meer bij meetings hoeven te zijn, zegt Arjen Banach, spreker 3 in de #techtalks van Vodafone Business en Business Insider. De organisatiefuturoloog, in 2018 uitgeroepen tot één van de meestbelovende sprekers van Nederland, ontkracht een aantal misvattingen die we hebben over werk. Banachs advies aan organisaties die het verschil willen maken: laat medewerkers hun werk niet alleen uitvóeren, maar ook opnieuw uitvínden.
Veelgestelde vragen over hybride werken
Om een hybride vorm van werken te voeren heeft een bedrijf digitale tooling nodig, goede cyber beveiliging, duidelijke werkafspraken vastgelegd in een beleid en extra aandacht voor de sociale cultuur.
Een hybride werkcultuur is een bedrijfscultuur waarbij medewerkers flexibel zijn in de keuze van hun werklocatie. Vaak komt dit neer op een combinatie van thuiswerken en werken op kantoor. Maar een andere externe locatie is ook mogelijk. De mate van flexibiliteit verschilt per bedrijf met een hybride werken beleid.
Tijdens de pandemie hebben bedrijven versneld gedigitaliseerd. Deze tijdelijk gedwongen digitale manier van werken heeft vele mogelijkheden en kansen getoond, waar zowel bedrijven als medewerker van profiteren. De hybride werken trend wordt daarmee een nieuw normaal.
Volgens de Arbowet hebben werkgevers een zogenaamde zorgplicht die zegt dat de werkgever moet zorgen voor een gezonde en veilige werkplek. Ook de thuiswerkplek valt hieronder. Deze moet bijvoorbeeld ergonomisch zijn ingericht, afgestemd op de medewerker. Meer over de verantwoordelijkheden van de werkgever.
- Inventariseer wat de medewerkers willen
- Ontwikkel een visie van de ideale situatie
- Maak een beleidsvoorstel waarbij de aard van het werk leidend is voor de locatie
- Laat teams duidelijke teamafspraken maken
- Zorg voor een stabiele en beveiligde technische basis van digitale communicatietools
- Train de mensen op gebruik van technologie
- Plan steeds opnieuw activiteiten om sociale cultuur te behouden
- Evalueer met regelmaat of de hybride vorm werkt op de manier die is opgezet
- Stuur bij als dat nodig is
Wat Vodafone Business voor u kan betekenen
ZZP
Vodafone Business helpt ZZP-ers en kleine ondernemingen verder vooruit.
MKB
Maak een een video- of belafspraak met een adviseur die alles weet van het MKB.
Grootzakelijk
Maak een video- of belafspraak met een adviseur gespecialiseerd in grootzakelijke oplossingen.
My V-Hub maakt het persoonlijk
V-hub gaat uitbreiden! U kunt nu al gebruik maken van de nieuwe functies van My V-Hub. Als u een account aanmaakt, krijgt u gepersonaliseerde artikelen en Gratis Ondernemers Advies.